קהילה - היצירות של 82גרייס
82גרייס
138
15

המדריך לכתיבת יצירת מתח 12/06/2018

שלום לכולם! אז לפני כמעט שנה פרשתי מהמיקמק ומהקהילה, והחלטתי לשתף איתכם את הדרך ליצור סיפור, סדרה או סרט שכדאי לשתף עם המיקמקים האחרים בקהילה. קיבלתי המון ביקורות טובות על הסדרות הקודמות שלי, אך נאלצתי לעצור את כולן בעקבות סיבות אישיות, חוץ מהעונה הראשונה של ״הקרב על הממלכות״. אם יהיה ביקוש בתגובות, אפרסם סיפור שיסביר את המשך עלילת העונה השנייה של הסדרה שגם אותה נאלצתי לעצור כשהגיע המתח.

*לפני שאתם קוראים - שימו לב שהמדריך מדבר על איך ליצור מתח ביצירה שלכם. אם אתם רוצים לעשות את היצירה קומית (מצחיקה), אתם יכולים, אבל קחו בחשבון שאם תלכו לפי הכללים האלה, תצטרכו לשלב את סוג המתח עם הקומדיה, שזה סוג שאני מאוד אוהבת באופן אישי. המדריך לא מיועד ליצירות קומיות שנועדו רק להצחיק או רק להעביר את הזמן כשמשעמם, הנושא מדובר קודם כל על מתח. כתבתי אותו בעצמי לאחר ניסיון ביצירת סדרות, סרטים וסיפורים שפרסמתי במיקמק וקיבלתי תגובות מאוד טובות עליהם.

שלב ראשון: סוג היצירה
עליכם לבחור מה תרצו שיהיה ביצירה שלכם. אתם רוצים שהיצירה תהיה על רומנטיקה? אימה? הרפתקאות? יש המון סוגים שאתם יכולים לבחור, רק צריך לבנות את היצירה לפי הסוג שבחרתם.

שלב שני: בעיה מרכזית
לאחר שבחרתם את הסוג שרציתם, חשבו על עלילה שתתאים לאותו הסוג, שיש בה בעיה מרכזית שאיתה הדמויות יצטרכו להתמודד במהלך כל היצירה.
לדוגמה:
שלושה ילדים יתומים מקבלים משימה ללכוד מפלצת מסתורית שמסתובבת בכפר שלהם.

שלב שלישי: בחירת הדמויות
אילו דמויות תרצו שיופיעו בסיפור שלכם? עליכם לבנות כל דמות מאפס גם מבחינת האישיות (אופי) שלה וגם מבחינה חיצונית (מראה). תוכלו להוסיף דמויות במהלך היצירה בשביל להוסיף למתח. דמות ראשית היא דמות שמופיעה רוב היצירה ומטרתה היא להפעיל את העלילה.

*החלק הבא של שלב הדמויות הוא לא חובה!*
תוכלו לשנות את האופי של הדמויות שלכם במהלך היצירה כדי לגרום לה להיות מעניינת. אם בחרתם לשנות דמות ראשית, אז בתחילת היצירה, תעשו לדמות תכונות שליליות (רוע, עצבים, דיכאון, קנאה ועוד) ובמהלך היצירה תשנו לה את התכונות האלה לתכונות טובות (טוב לב, רוגע, אופטימיות, למידת לקחים ועוד). הדמות לא יכולה להשתנות מיד בהתחלה, כי המטרה היא להראות שהדמות עברה תהליך ארוך בשביל השינוי הזה. רצוי לסיים את תהליך השינוי אצל הדמות קצת לפני הסוף. לא ממש בסוף, אלא קצת לפני.
מתי כן אפשר שהדמות תשתנה מיד בהתחלה? רק במצב שבו העלילה מתמקדת באופי החדש של הדמות, שבדרך כלל אמור להיות אופי שבעבר היה חיובי (שמחת חיים, ביטחון עצמי ועוד) והשתנה לאופי שלילי (אכזריות, עצבים, יגון, דיכאון ועוד) לאחר שקרה משהו שהשפיע לרעה על הדמות. אם בחרתם להוסיף דמות כזו, תגרמו לדמות לעבור תהליך שיגרום לה לחזור להיות עם שמחת חיים כמו בהתחלה.
לדוגמה:
בסיפור ״היפה והחיה״, החיה מתואר בתור חיה מפחידה, מאיימת ובודדה שמחפשת מישהו שיאהב אותה לפי האופי שלו ולא לפי המראה שלו, אך ממש בתחילת היצירה, מסופר סיפור על כך שהחיה היה בעבר נסיך יפה תואר שנהג לשפוט אחרים על פי המראה החיצוני שלהם. בסוף הסיפור, *אזהרת ספוילר* - החיה חוזר להיות נסיך יפה תואר, אך עבר תהליך שהביא לו לשמחת חיים שלא הייתה לו בתחילת הסיפור שהצטברה במהלך היצירה.
חייב שהשינוי יהיה קשור לתהליך שהדמות עברה בעלילת היצירה, אחרת, יהיה לקרוא/לצופה מוזר לראות איך הדמות עברה את השינוי הזה בלי מניע שיגרום לו לשינוי.
אתם יכולים לעשות תהליך של שינוי אופי רק לדמות אחת בכל היצירה, אלא אם כן, יש לכם בסיפור הרבה דמויות ראשיות, שהסיפור מתמקד בכל הדמויות הראשיות האלו.

שלב רביעי: התחלה
לאחר שיש לכם כבר רעיון, התחילו לכתוב. התאימו את הטקסטים לאופי של הדמות (לדוגמה - דמות מפונקת - ״אני לא רוצה לעזור לכם, עזבו אותי במנוחה!״ ועוד). התחילו את היצירה באופן רגוע (בלי מתח). אתם יכולים לחשוף את הבעיה המרכזית כבר בהתחלה, אבל שהעלילה המרכזית (כלומר, ההתחלה של תהליך פתירת הבעיה) תתחיל קצת אחרי ההתחלה, כדי שיהיה לקורא/לצופה זמן להכיר את הדמויות הראשיות שהופיעו בתחילת היצירה, להבין את הבעיה שנוצרה ולהבין על מה היצירה מדברת. אבל נסו לסיים עם החלק ההתחלתי מהר, כלומר, אם בחרתם לעשות סדרה או ספר, אז סיימו עם זה כבר לקראת סוף הפרק הראשון, כדי שיהיה מקום למתח. אותו דבר לגבי סרט, למרות שבסרט אין פרקים, נסו להגביל מבחינת הזמן את כמות הזמן שהחלק ההתחלתי יתפוס כדי שהיצירה לא תשעמם.

חלק חמישי: תהליך ההתמודדות עם הבעיה
לאחר שסיימתם את החלק ההתחלתי, הגיע הזמן להוסיף את החלק החשוב שמטרתו לשמור על התעניינות הצופים - המתח. לקראת סוף הפרק הראשון של הסדרה/ספר, או לאחר שעבר מעט זמן לאחר ההתחלה של הסרט/סיפור, תגרמו לדמויות להתחיל עם תהליך ההתמודדות עם הבעיה. מומלץ לחשוף בפני הקורא/הצופה את הבעיה בחלק שבו מתחילה ההתמודדות איתה, אבל אפשר גם לפני.

חלק שישי: שמירה על המתח (א') - סיום פרקים
את החלק הבא לא חייב להכניס ליצירה, אבל מומלץ מאוד! הוא יעלה את רמת המתח באופן משמעותי, אבל הוא מיועד לסדרות/ספרים או כל יצירה שמסופרת בחלקים (פרקים).
בסוף כל פרק, תסיימו בקטע מותח. כלומר, שמתגלה משהו חדש שלא נודע קודם לכן ומשפיע על הרעיון המרכזי.
לדוגמה:
במהלך ביצוע המשימה שהוטלה על שלושת הילדים היתומים, הם מגלים שההורים שלהם בחיים.
אם יש משהו נוסף שיעלה את רמת המתח, זה אם יקרה משהו בסוף הפרק שמשפיע על הרעיון המרכזי, אבל לא יודעים איך זה קרה/מי גרם לזה לקרות/מה קרה אחר כך/כל מידע חשוב לגבי זה, שישאיר את הקהל במתח ואת המידע מקבלים רק בפרקים הבאים.
לדוגמה:
מישהו מסתורי יורה באחת הדמויות, את גורל הדמות (מתה/חיה) מגלים רק בפרק הבא.
דוגמה נוספת היא שמגלים באופן מפתיע באחד הפרקים שהדמות המסתורית שירתה היא דמות חשובה ולא היה צפוי שזו תהיה הדמות הזו.

חלק שביעי: שמירה על המתח (ב') - הכנסת המתח
לסיים כל פרק בקטע מותח זה לא מספיק. נסו להכניס ליצירה שלכם חלקים מותחים נוספים גם במהלך הפרקים או במהלך הסרט. כמו בחלק הקודם, הוסיפו דברים שהקהל לא ידע עליהם שמשנים את הרעיון המרכזי, אבל הם לא חייבים להיות רק בסוף הפרק, הוסיפו את הדברים האלה גם באמצע, בהתחלה ובסוף. בסופו של דבר, הקהל לא צריך לחכות רק לסוף הפרק. לסיים כל פרק בקטע מותח זה בונוס, אבל חלקים מותחים במהלך הפרק עצמו הם חובה.

חלק שמיני: שמירה על המתח (ג') - שיא
אחרי שהעלילה מגיע לשיא (כמעט לפני הסוף. לא הסוף עצמו, אלא קצת לפני), כלומר, פתירת הבעיה, אל תגרמו לדמויות לפתור את הבעיה כל כך בקלות. למעשה, השיא מוכרח להיות החלק המותח ביותר בכל היצירה! תכתבו את החלק הזה בתור חלק ארוך, כדי לשמור על המתח לכל אורכו. אל תגרמו לחלק הזה ״להימרח״. אם אתם לא מבינים מה זה אומר, קראו את החלק הבא.
בנוסף, אם בחרתם ביצירה הכוללת פרקים כמו סדרה או ספר, עשו שהחלק הזה יסתיים קצת לפני סוף הפרק האחרון. אתם יכולים להתחיל אותו בפרק האחרון או אפילו בפרק שלפניו, העיקר שהוא יסתיים לפני הסוף של הפרק האחרון, כדי שהפרק האחרון לא ישעמם.
לאחר שחלק השיא הסתיים, סיימו אותו בקטע לא צפוי.
לדוגמה:
אחת הדמויות מתה/דמות שמתה במהלך היצירה מתגלה שהיא בחיים וכדומה.
אם יש עוד משהו שיוסיף לחלק של השיא, זה אם יתגלה משהו לא צפוי במהלך החלק עצמו וזה למעשה מה שיגרום למתח.
לדוגמה:
אחת הדמויות הטובות מתגלה כרעה שמנסה להרוג דמות טובה אחרת, וכך השיא מקבל עוד יותר מתח.

חלק תשיעי: מריחת העלילה
מה הכוונה במילה ״מריחה״ בהקשר ליצירות מהסוג הזה? הכוונה היא להוסיף לעלילה חלקים לא חשובים כדי לגרום ליצירה להיות יותר ארוכה או שלא תהיה קצרה מדי. הימנעו מלגרום לעלילה להימרח כשלא צריך. עדיף שהיצירה תהיה קצרה ומותחת מאשר ארוכה ומשעממת.
שימו לב, לא כל דבר שלא מותח ביצירה נחשב למריחה, פשוט נסו להבדיל בין מה אפשר להשאיר לבין מה שנועד רק בשביל להעביר את הזמן.
דוגמה למריחה (כלומר, אי אפשר להשאיר): ״אני ממש רעב, מה אני יכול להכין לעצמי לארוחת בוקר?״
דוגמה למשהו לא מותח שלא ייראה כמריחה (כלומר, זה בסדר להשאיר): ״אמא שלי תהרוג אותי כשתגלה שהברזתי מבית הספר!״
בחלק של השיא, אין מקום *בכלל* למריחה. זהו החלק שבו צריך להיות רק מתח.

חלק עשירי: סיום היצירה
לאחר שסיימתם את חלק השיא לגמרי, המתח ביצירה נגמר. בדרך כלל רואים את מה שקרה לדמויות לאחר פתירת הבעיה.
לדוגמה:
שתי דמויות שהתאהבו במהלך היצירה התחתנו והקימו משפחה.
שימו לב, אם ברצונכם לעשות עונה נוספת/ספר נוסף/סרט נוסף ליצירה, אתם יכולים לעשות כמו בסיום פרק, לסיים את היצירה בחלק מותח שלמעשה יהיה הבעיה המרכזית בעונה/ספר/סרט הבאים, אבל זה לא חובה.

מומלץ לצפות בסרטים או בסדרות כדי לזהות את השלבים שכתבתי. בהצלחה!
18
9
462


  הוספת תגובה
שם מיקמק
תגובה
 
 
25/02/2024   09:17 שוקי1367  9
תודה עזרת לי מאוד
06/07/2019   14:45 מנהמנה130  8
ממש עזרת לי! יש לי קומיקס שאני רוצה לעשות ואני ממש צריכה את המדריל הזב. תודה רבה שהשקעת מזמנך וכתבת את המדריך הזה!
15/08/2018   09:26 נסיכה78939  7
מדריך מושלם תודה
14/07/2018   06:27 נעומי707  6
מדריך מדהים, רואים את ההשקעה :)
ממש עזרת לי :)
05/07/2018   15:40 האמר1  5
תודה :)
04/07/2018   15:51 85גליקה  4
נתת לי השארה לעשות סדרה תודה רבה ♥
22/06/2018   22:11 מיילי384  3
וואו תודה רבה
22/06/2018   10:24 כשכשונה  2
וואו נתת לי השראה!!
14/06/2018   06:38 אמיליXDX  1
ואוו תודה שכתבת זה יעזור לי עם אני אעשה קומיקסים\סיפורים בעתיד
נ.ב - אני מזהה את השלבים בסרטים וזה(=