קהילה - היצירות של mili11
mili11
337
540

שיעור 68 – שימוש באקסל לניהול מעקב כלכלי אישי 01/08/2021

"שלום לכל התלמידים שמעוניינים לדעת כיצד לעקוב אחרי המצב הכלכלי שלהם. היום נלמד על התנהלות תקציבית יעילה באמצעות גיליון נתונים" (השייך ל-Office. מידע זה יכול להועיל גם בחיים החוץ משחקיים).

לפני שנמשיך לשיעור - מוזמנים להשלים את השיעורים הקודמים. קישורים באתר של מיקמקי העיר.

התוכנה שבה תלמדו להשתמש בשיעור זה נקראת "אקסל" (Excel). זוהי תוכנה מוכרת ויעילה של חברה שנקראת "מייקרוסופט", שבה משתמשים לרוב לניהול תקציב ומעקב כלכלי בחברות גדולות. תוכנה זו היא אחת מבין תוכנות "אופיס" (Office) היעילות ביותר של חברת מייקרוסופט.

תוכנה זו יעילה למשפחות הנמצאות במצב כלכלי מסובך, בכך שהיא מאפשרת מעקב מדויק אחרי המצב הכלכלי בבית. ארגון הנקרא "פעמונים", שמטרתו לעזור למשפחות בניהול כלכלת הבית, מעסיק מתנדבים ומלמד אותם כיצד להשתמש בתוכנה זו, בשביל ייעוץ כלכלי אפקטיבי (יעיל) למשפחות בישראל.

מהו אקסל?
אקסל הוא גיליון נתונים המורכב מטבלה אינסופית. בגיליון ניתן לבצע חישובים מתמטיים (במתמטיקה).

כל השורות בטבלת האקסל ממוספרות, וכל הטורים בטבלת האקסל מסודרים לפי סדר האותיות באנגלית. ניתן להחליף את הצד שבו מתחילה הטבלה, באפשרות המופיעה בקטגוריה "פריסת עמוד".

לחיצה על מספר המייצג שורה תסמן את כל השורה. לחיצה על אות המייצגת טור תסמן את כל הטור. בשביל לסמן את כל טבלת האקסל, יש ללחוץ על המשולש המופיע בין המספר 1 לבין האות A.

ניתן להשתמש בסימון טור או שורה בשביל למחוק את כל הטקסט הנמצא בטור או בשורה שסימנתם. האפשרות "מחק" תמחק את כל הטור או השורה שסימנתם. במידה ותרצו למחוק טקסט, זכרו לבחור באפשרות "נקה תוכן", המוחקת את התוכן בלבד.

בשביל להוסיף שורה בין שורות שהשתמשתם בהן, לחצו לחיצה ימנית על המספר המייצג את השורה שמעליה תרצו להוסיף שורה. בשביל להוסיף טור בין טורים שהשתמשתם בהם, לחצו לחיצה ימנית על האות המייצגת את הטור שלימינו תרצו ליצור טור נוסף.

בכל מסמך אקסל, יש אפשרות לפתוח גיליון נתונים נוסף. הגליונות עובדים כמו כרטיסיות שונות בדפדפן, מלבד זה שהכרטיסיות בדפדפן מופיעות למעלה, ואילו הגיליונות מופיעים למטה.

ניתן להשתמש בטבלת האקסל לחישובים חשבוניים בכך שעוקבים אחר השלבים הבאים:

1. סמנו משבצת ריקה
2. לחצו על המקש עם הסמל שווה (=)
3. כתבו את התרגיל שתרצו לדעת את התוצאה שלו
4. לחצו על מקש האנטר (Enter)

התוצאה תופיע באותה המשבצת שבה כתבתם את התרגיל. בשביל לשנות פרטים בתרגיל עצמו, לחצו על המשבצת שבה מופיע התרגיל, השתמשו בסמן (האייקון של העכבר המופיע על המסך ומשמש ללחיצות) בשביל לסמן איזה חלק בתרגיל לשנות ושנו אותו כרצונכם.

בנוסף לאפשרות חישוב של מספרים שאותם אתם מזינים במשבצת מסוימת, ניתן להשתמש בפעולות של חיבור, חיסור, הכפלה, חילוק ועוד גם על מספרים הנמצאים במשבצות שונות. בשביל לעשות זאת, במקום לכתוב מספר מסוים, כתבו את האות והמספר של המשבצת שבחרתם.

דוגמאות לחישובים מסוג זה מופיעות על הלוח (בתמונה שבקובץ המצורף למעלה), בטבלאות לדוגמא של מעקב כלכלי אחרי הוצאות והכנסות של מיקמק אנונימי ביום שגרתי במיקמק סיטי.

ניתן להשתמש בחישובים אלה גם במעבר בין גליונות שונים של אותו מסמך אקסל.

כפי שניתן לראות בדוגמאות על הלוח, לחלק מן המספרים יש פסיקים ולחלק אין. הוספת פסיקים למספרים הארוכים היא אפשרות שעליכם לבחור אם להשתמש בה או לא. אפשרות זו נמצאת בין האפשרויות למעלה במסמך האקסל, ומופיעה בתור פסיק. הוספתי את האפשרות הזאת ללוח והקפתי אותה בטוש כחול.

במידה ואתם רוצים לחלק את ההכנסות וההוצאות שלכם לחודשים, עקבו אחר השלבים הבאים:

1. כתבו את שם החודש שאתם מעוניינים להתחיל ממנו במשבצת ריקה.
2. לחצו לחיצה שמאלית על המשבצת שבה כתבתם את שם החודש.
3. לאחר שהמשבצת מוקפת בריבוע ירוק, לחצו לחיצה ארוכה על הריבוע הירוק הקטן שמופיע בפינה של המסגרת הירוקה החדשה של המשבצת (שנועדה להראות לכם על איזו משבצת אתם נמצאים כעת).

בשלב הזה, אתם יכולים לבחור אם החודשים יופיעו מימין לשמאל או מלמעלה למטה לבחירתכם. גררו את הסמן לכיוון שבחרתם, ותראו שהחודשים נוספים מעצמם.

השיטה הזאת עובדת גם בגרירת נוסחאות של חישובים ובדברים נוספים.

זוכרים את הקטגוריה שבה מופיעה האפשרות להוסיף פסיקים למספרים ארוכים? באותה הקטגוריה יש אפשרות שנקראת "מיין וסנן". קטגוריה זו מאפשרת לכם למיין טבלאות באופן מסודר לפי סדר האותיות, לעשות מיון מותאם אישית ואף לבחור באופציה "סנן".

כאשר לוחצים על האופציה "סנן", ניתן לראות ריבועים ובהם משולשים בחלק העליון של הטבלאות שאתם תכינו לעצמכם בגיליון של האקסל. בלחיצה על הריבועים האלה, תוכלו לא רק למיין, אלא גם לסנן מידע החוצה, מה שיהפוך חלק מהמידע לנסתר, בכך שבשורה שכתוב "חיפוש" תכתבו מילה שמופיעה רק בחלק מהמשבצות, או מספר המופיע רק בחלק מן המשבצות.

בשביל להבין זאת יותר, צרו טבלה בעלת עמודה בודדה, וכתבו בשורות השונות של הטבלה מילים שונות. לאחר מכן, עקבו אחר ההוראות הכתובות פסקה מעל הפסקה הזאת. כאשר אתם משתמשים ב-"חיפוש", כתבו אות בודדה המופיעה רק בחלק מהמילים.

המידע שמוסתר אינו נעלם, וניתן להחזיר אותו בביטול החיפוש.

אפשרות נוספת המופיעה באותה הקטגוריה (בית), היא "סכום אוטומטי". אפשרות זו כוללת בתוכה כמה אפשרויות שונות, שעדיין לא חקרתי את כולן. זאת לא האפשרות היחידה שעדיין לא חקרתי לגמרי במחקר המעמיק שלי בנושא טבלאות האקסל.

אני ממליצה לכם לפתוח טבלת אקסל ניסיונית, שבה תתנסו בכל האפשרויות שכתבתי עליהן בשיעור זה, ובאפשרויות שלא הוזכרו בשיעור זה (במידה ותרצו בכך).

לפני שתתחילו, דבר אחרון והכי חשוב – תמיד אפשר לעשות "הקודם" ולבטל את הפעולות האחרונות שלכם, ממש כמו בתוכנות האחרות של אופיס. קיצור דרך מומלץ = Ctrl + Z.

משימת זכות רב-פעמית:
פתחו מסמך אקסל והכינו טבלה שבה אתם עוקבים אחר ההוצאות וההכנסות שלכם במיקמק סיטי. עקבו אחר המצב הכלכלי שלכם במשך כשבוע. צלמו את טבלת המעקב שלכם, כך שיראו אותה ברור כמו זאת שמופיעה על הלוח של שיעור זה, מבלי להראות דברים אחרים מחוץ לטבלת האקסל. ציינו ביצירה שלכם כמה ימים עקבתם אחרי המצב הכלכלי עם הטבלה שהעליתם לקהילה. תקבלו 10 נקודות אישיות על כל יום שבו עקבתם אחרי המצב הכלכלי שלכם במיקמק סיטי. תקבלו 25 נקודות אישיות נוספות אם סך הכל הצלחתם להשיג יותר מטבעות מההוצאות שלכם. תקבלו 5 נקודות אישיות נוספות אם תוסיפו את הסכום ההתחלתי שלכם (כמה מטבעות היו לכם לפני אותו השבוע). ניתן להוסיף אותו בטבלה של ההכנסות.

שאלות? לחצו כאן ושלחו את השאלות שלכם בתגובות (נא לקרוא את הוראות טופס השאלות והתשובות).

מוקדש ל הזמנות-להירשם-כתלמידים-ואו-יתומים-ואו-לאמץ, nbvc, מיקמוק5781, סתפני1457, ריליי12345, קצופ7, ביגל7759
9
3
149


  הוספת תגובה
שם מיקמק
תגובה
 
 
12/08/2021   14:04 נזענטא  3
אפשר לאמץ יתום
01/08/2021   21:43 מיקמוק5781  2
מקסים! כל הכבוד על הרעיון מגניב!!
תודה על הקדשה!!
01/08/2021   16:01 רננה1321  1
חח יואוו בדיוק היום הסתבחתי עם אקסלל!!!
איזה מגניב!!!!!