קהילה - היצירות של mili11
mili11
337
540

שיעור 20 – אפקט הפרפר ותאוריית הלמידה החברתית 12/09/2021

"שלום תלמידים. היום נלמד אפקט הפרפר. מונח זה הוא ביטוי הלקוח מהתחום של תורת הכאוס, אבל אנחנו נתמקד באפקט הפרפר באופן אישי. נלמד גם מעט על תאוריית הלמידה החברתית" (באותו הקשר).

לפני שנמשיך לשיעור - מוזמנים להשלים את השיעורים הקודמים. קישורים באתר של מיקמקי העיר.

קישור לשיעור 20 המקורי – מיועד לתלמידים המעוניינים לקרוא את השיעור שהפך ללא רלוונטי והוחלף בשיעור זה. התוכן הרלוונטי בנושא של שיעור 20 המקורי עבר לשיעור 11 החדש.

מידע בסיסי (מתוך ויקיפדיה) על תורת הכאוס:
תורת הכאוס (או התוהו) היא ענף במתמטיקה, בחיזוי מזג אוויר, בפיזיקה, בכלכלה ובפילוסופיה, המתארת מערכות רבות, שגם כאשר ידועים כל החוקים השולטים בהן, לא ניתן לחזות את התפתחותן לטווח ארוך. מערכות אלו מכונות מערכות דינמיות, והן בעלות רגישות גבוהה לשינויים מזעריים בתנאי ההתחלה. תופעה זו מכונה בלשון ציורית "אפקט הפרפר".

מהו אפקט הפרפר?
ציטוט נוסף מתוך ויקיפדיה - אפקט הפרפר הוא ביטוי הממחיש מצב של "תלות רגישה בתנאי ההתחלה", לפיו שינויים קטנים בתנאי ההתחלה של מערכת דינאמית לא ליניארית עשויים לגרום לשינויים גדולים בהתנהגות המערכת בטווח הזמן הארוך.

דוגמא מתוך ויקיפדיה:
כדור המונח בראש גבעה עשוי להתגלגל לכל אחד מהשקעים שבפני שטח הגבעה, בתלות בשינויים הקלים בתנוחתו ההתחלתית.

מקור הביטוי "אפקט הפרפר" מתוך ויקיפדיה:
הביטוי "אפקט הפרפר" מייצג מקרה פרטי בו משק כנפי פרפר עשוי ליצור שינויים קטנים באטמוספירה שבסופו של דבר יגרמו להופעת סופת טורנדו (או לחלופין ימנעו את הופעתה). הכנפיים המתנופפות מייצגות שינוי קטן בתנאי ההתחלה של המערכת, שגורם שרשרת מאורעות המובילים לתופעה בקנה מידה גדול. אם הפרפר לא היה מנפנף בכנפיו, ייתכן ומסלול המערכת היה שונה במידה ניכרת.

מקורות מידע:
תורת הכאוס – ויקיפדיה
אפקט הפרפר – ויקיפדיה

עד כאן, צוין מידע שנגיש לכולכם בויקיפדיה, אשר תוכלו לקרוא עליו בקלות. הציטוטים הנם מדויקים לגמרי, ללא אף שינוי. כעת נעבור למקור מידע הבא – הסדרה "13 סיבות למה".

שימו לב – הסדרה "13 סיבות למה" היא אינה סדרה לילדים. היא עוסקת בנושאים קשים אפילו לחלק מן המבוגרים, ולכן אינה מומלצת לכם, אף-על-פי שהיא עשויה טוב מבחינה קולנועית.

"אפקט הפרפר" מתוך הסדרה "13 סיבות למה" בתרגום לעברית:
שמעת אל אפקט הפרפר, נכון? אם פרפר מרפרף בכנפיו בזמן הנכון ובמקום הנכון, הוא יכול לגרום להוריקן במרחק אלפי קילומטר. זאת תורת הכאוס, אבל, תורת הכאוס היא לא בדיוק על כאוס. היא על איך שינוי קטן במערכת גדולה יכול להשפיע על הכול. "תורת הכאוס". נשמע דרמטי, אבל זה לא. שאל מתמטיקאי, או אולי עדיף, שאל מישהו שהיה בהוריקן.

"תאוריית הלמידה החברתית" מתוך הסדרה "13 סיבות למה" בתרגום לעברית:
לפי התאוריה, אנשים לומדים על ידי התבוננות בהתנהגות הסובבים אותם. למשל, סלנג – אם מישהו משתמש במילה מסוימת, בסופו של דבר כולם אומרים אותה. דעתו של אדם אחד, או דעתו הקדומה, יכולה להשפיע על יתר הקבוצה. התאוריה הזו יכולה להיות מיושבת גם על התנהגות פלילית, אם חבריו של בחור צעיר או משפחתו משתתפים במעשים חריגים, הסבירות שהבחור הצעיר ינהג כמוהם גבוהה יותר. אם אדם אחד בקבוצה חברתית מתחיל להתנדב בארגון צדקה, הוא יכול להשפיע על חבריו לעשות אותו דבר.

מקור מידע:
13 סיבות למה (הסדרה) עונה 1 פרק 3

הסיבה ששיתפתי אתכם גם במידע לגבי "תיאוריית הלמידה החברתית", היא שאני מאמינה ששני הדברים קשורים. אפקט הפרפר יכול לגרום להתנהגות שלכם להשפיע על הסביבה שלכם.

3 סוגי השפעות גדולים שאפשר לשלוט בהן:

1. השפעה על העולם – כל דבר משנה, מהקטנים עד הגדולים. אם העולם חשוב לכם, אתם יכולים להחזיר למקום דברים כשסיימתם להשתמש בהם, להרים זבל ברחוב ולשים בפח הקרוב, למחזר ועוד.

2. השפעה על אחרים – אתם יכולים לשמש דוגמא לאחרים בהתנהגות שלכם. זכרו לקחת אחריות על ההתנהגות שלכם, להקשיב לאחרים, לכבד אותם, להיות נדיבים, אדיבים, חברותיים, סבלניים, סובלניים, כנים, לעזור לאחרים כשהם מבקשים, להציע עזרה לפעמים גם כשלא מבקשים ועוד.

3. השפעה על עצמינו – כמו בהשפעה על אחרים, ההתנהגות שלנו משפיעה גם על עצמינו. למדו מאחרים, ראו את ההתנהגות שלהם והערכים שלהם ובחרו מה מזה לקחת גם לעצמיכם. בחרו מה ללמוד מהם, כדי ללמוד רק את הדברים הטובים לכם. כך תוכלו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמיכם, ולהיות מושפעים בדרך שבה אתם רוצים להיות.

תת-נושא נוסף שאני רוצה להזכיר בשיעור הזה – הערצה:

כאשר מעריצים מישהו, עלולים ללכת אחריו באופן עיוור. אתם עלולים לחקות הלבוש וההתנהגות של דמות שאתם מעריצים, מבלי לחשוב למה אתם עושים זאת. זה יכול לקרות עם כל אחד - מישהו מפורסם, חבר, קרוב משפחה או אחר.

בשביל לשמור על עצמיכם ולא לאבד את עצמיכם להערצה, עליכם לבחור מה אתם לומדים מהדמות שאותה אתם מעריצים ולהבין למה אתם עושים זאת. למשל, אם הדמות שאתם מעריצים צמחונית, אל תהפכו לצמחוניים רק בשביל להיות כמותה. אם אתם עושים זאת, עשו זאת בשביל עצמיכם, כי אתם מאמינים שלהיות צמחוניים ישפיע עליכם או על העולם לטובה.

משימת זכות רב-פעמית:
משימת זכות זו היא משימת זכות שאפשר לקבל עליה נקודות פעם בשבוע, בתחילת השבוע. עליכם לשתף בדף מטלות הכתיבה במשפט שאתם מתכננים להגיד לעצמיכם במהלך אותו השבוע. על המשפט להיות משפט מחזק, שעוזר לכם להתגבר על הדברים המאתגרים בחיים שלכם כיום. עליכם להגיד לעצמיכם בכל יום במהלך השבוע שבו שלחתם את מטלת הכתיבה, כולל אותו היום, את המשפט הזה. אתם יכולים להגיד אותו מול מראה, להמציא לו מנגינות בראש, לזמזם אותו, לכתוב לעצמיכם ועוד.

חלוקת נקודות:
5 נקודות אישיות – מקור הציטוט (לכתוב מי המציא של המשפט שבחרתם).
נקודה אישית אחת – על אותו היום + כל יום נוסף שנותר לכם בשבוע מאז שליחת מטלת הכתיבה.
10 נקודות אישיות – למה בחרתם במשפט שבחרתם? ספרו מה המשפט אמור לחזק בכם.
נקודת חיבה אחת – על להראות יוזמה בכך שתשלימו את משימת זכות זו כיצירה, כשבקובץ המצורף המשפט מצוייר על דף וצבוע בדרך שבה תבחרו לצבוע אותו.

מזכירה שזה הקישור (לדף הכתיבה של תלמידי בית-היתומים מיקסקול) שאליו שולחים מטלות כתיבה.

שאלות? לחצו כאן ושלחו את השאלות שלכם בתגובות (נא לקרוא את הוראות טופס השאלות והתשובות).

מוקדש ל הזמנות-להירשם-כתלמידים-ואו-יתומים-ואו-לאמץ, איימי651, סנורקה2020, מינ16, ישי12350, מנויל10795, וסגול
5
3
259


  הוספת תגובה
שם מיקמק
תגובה
 
 
29/01/2022   21:17 נויה5850  3
משימת זכות שיעור 20:
"אתה לא יכול לטפס על סולם ההצלחה עם הידיים בכיסים"
מאת ארנולד שוורצנגר

בחרתי במשפט הזה
כי הוא אומר שאתה לא יכול להצליח בחיים אם לא תעשה כלום
אתה תמיד חיים להצליח בכוחות עצמך ולא אם המזל
והוא מחזק אותי שאפשר להצליח תמיד
אבל רק אם מתאמצים
14/09/2021   16:43 איילת4560  2
למה יש לך רק 266 עוקבים?
את צריכה עוד למישהי כמוך
13/09/2021   12:57 נעמושמוש65  1
ואי הזכיר לי את החיפושית המופלאה