קהילה - היצירות של גלידה1סקול
גלידה1סקול
64
73

שיעור 35 גלידה-סקול 27/06/2022

שפת סימנים היא שפה שבה מעבירים מסרים ויוצרים תקשורת בין אנשים (בני-אדם) באמצעות שימוש בתנועות ידיים, מחוות גוף והבעות פנים. שפת הסימנים אינה דורשת שום שימוש בסאונד מכל סוג שהוא.

רוב האנשים שמשתמשים בשפת הסימנים, הם החרשים וכבדי השמיעה. כמו כן, ישנם גם אנשים אילמים המשתמשים בשפת הסימנים.

שפת הסימנים מחולקת לכמה סוגים. החלוקה הראשונה, היא שפת סימנים כולית לעומת שפה מסומנת.

שפת סימנים כולית:
סימנים מלאכותיים שנוצרו בשביל להקל על התקשורת בין דוברי שפת סימנים לבין דוברי שפה מדוברת.

שפה מסומנת:
סימנים שהומצאו כשפה שלמה, הכוללת תחביר שונה משפה מדוברת, מצמצמת שימוש במילות יחס ואף משנה את הסדר של חלקי המשפט. זוהי השפה הנוחה לשימוש בין דוברי שפת הסימנים לבין עצמם.

החלוקה השנייה, היא חלוקה בין אזורים. בארץ ישראל יש את שפת הסימנים הישראלית, בארה"ב יש את שפת הסימנים האמריקאית (ASL) ועוד. כמו בשפות המדוברות, גם בשפות הסימנים השונות יש שינויים בשפה בין אזורים שונים. לכל מדינה יכולה להיות שפת סימנים משלה, ואף יש מקומות שבהם שפת סימנים אחת שונה לגמרי משפת סימנים שנמצאת בעיר אחרת באותה המדינה.

בעבר היה ניסיון להמציא שפת סימנים בינלאומית, בדומה לשפה אספרנטו בשפות המדוברות. קראו לשפה הזאת ג'סטונו (Gestuno). השפה נכשלה משתי סיבות. הסיבה הראשונה, היא מכיוון שהכילה רק כ-1,500 סימנים בלבד. הסיבה השנייה, היא מכיוון שלא היה לה דקדוק עקבי ואחיד.

שפת סימנים בנויה משלושה מרכיבים הכרחיים:

1. צורת כף-היד
2. תנועת כף-היד
3. מיקום כף-היד ביחס לגוף

שינוי בכל אחד מהמרכיבים האלה מביא לשינוי במשמעות המילה. צירוף שני סימנים יכול ליצור מילה חדשה. כיוון התנועה יכול לסמן למי מתייחסת המילה שסומנה.

מרכיב נוסף בשפת הסימנים – אינטונציה:
באמצעות הבעות הפנים ניתן להבין האם המשפט הוא משפט חיווי, שאלה, קריאה וכדומה.

שפת הסימנים הישראלית נוצרה בשנת 1873, בבית-ספר יהודי לחרשים בגרמניה. בית-ספר זה נחשב לאחד הטובים ביותר בעולם בתחומו, מה שגרם לתלמידים יהודים חירשים מכל רחבי העולם להגיע אליו, כולל כמה תלמידים לא יהודים. בשנת 1932, מורים שלימדו בבית-ספר זה הקימו את בית-הספר העברי הראשון לחרשים בירושלים.

המעוניינים ללמוד שפת סימנים – יש אפליקציה ישראלית נוחה ללימוד שפת סימנים ישראלית, עם כמה מילים יעילות ליומיום, הכוללת את הסימנים של האותיות של שפת הסימנים הישראלית. הסימנים של האותיות יעזרו לכם לאיית מילים שעדיין לא למדתם, כך שתוכלו להגיד הכל גם לפני שתלמדו את הסימנים של כל המילים. ניתן לראות את הסימנים של האותיות של שפת הסימנים הישראלית המסומנת על הלוח של שיעור זה (בקובץ המצורף למעלה).

שימושים עיקריים לשפת הסימנים הישראלית:

1. תקשורת – לדבר עם דוברי שפת הסימנים הישראלית, היכולה להיעשות גם כחלק מהתנדבות.
2. עבודה – בטלוויזיה בארץ מחפשים מתורגמנים בשפת הסימנים הישראלית לתוכניות שונות.
3. לצעירים מבניכם – שתהיה לכם שפה סודית עם החברים שלכם שתוסיף לכיף המשותף שלכם.

המקבילה התוך משחקית של מיקמקי העיר לשפת הסימנים מופיעה בשיעור מס' 67 (של מיקסקול),העוסק בשימוש תוך משחקי באימוג'ים. מכיוון שמיקמקים אינם יכולים לסמן עם הידיים (מבחינה טכנית), ביכולתם של השחקנים להשתמש באימוג'ים בבועות דיבור כחלופה לשפת הסימנים.

מקורות מידע:

שיעור 75 מיקסקול - שפת הסימנים (גרסה לא מעודכנת)

שיעור 67 מיקסקול - שימוש תוך משחקי באימוג'ים (גרסה לא מעודכנת)

מוקדש ל mili11
2
62


  הוספת תגובה
שם מיקמק
תגובה